9 pozitivních účinků chladu

Publikace: 04. Březen 2014

I když se termogenezi chladem a experimentům s ní spojené věnuji již nějakou dobu, rozhodl jsem se tentokrát nejít tolik do hloubky a na váš popud sepsat v jednoduchosti základní přínosy, které přináší každodenní studená sprcha. Jaký má chlad vliv na sportovní výkon a jak ho využívají samotní vrcholoví sportovci jste se dozvěděli v předešlém článku ZDE.

A jak čelí chladu himalájští mniši a jaké využívají dechová cvičení a techniky Tummo, včetně přístupu Ice mana Wima Hofa se dočtete ZDE. Pro ty z vás, co chtějí jít ještě více do hloubky je zde článek o vlivu chladu na hnědý tuk ZDE.

 

9 POZITIVNÍCH ÚČINKŮ STUDENÉ SPRCHY

1) Lepší oběh krve

Fotolia_65985643_Subscription_Monthly_MSprchování se studenou vodou významně zlepší oběh krve v orgánech a pokožce. Při nízkých teplotách krev směřuje do orgánů, aby je kvůli ochraně udržela v teple. Teplá voda zase žene krev do pokožky, takže střídání teplé a studené vody (což detailně probereme později) je skvělým způsobem, jak zlepšit svůj krevní oběh a především urychlit regeneraci po náročném tréninku.

pozn.: Pokud začínáte, je to skvělý způsob, jak si na studené sprchy navyknout.

2) Vyčistí lymfatický systém

A k tomu – a to je zásadní – část těla, která je ovlivněná sprchováním se studenou vodou, je náš lymfatický systém. Ten pomáhá odvádět odpad z buněk, což je zásadní pro obranu těla proti nechtěným infekcím. A pokud je lymfatický systém zanesený, projeví se to takovým příznaky jako je časté pociťování chladu, infekce a bolesti v kloubech. Střídání studené a teplé vody pomáhá lymfatickému systému tím, že lymfatické cévy se při vystavení studené vodě smršťují a při vystavení teplu se zase uvolňují. To v zásadě způsobí odtok tekutin, které mohly v lymfatických cévách uvíznout, což vede k silnějšímu imunitnímu systému a zdravějšímu jedinci :-).

3) Urychluje zotavení svalové hmoty

IMG_1839Pokud jste profesionální sportovec, pak víte, že vůbec tou nejlepší věcí, kterou můžete po intenzivním tréninku pro rychlejší zotavení udělat, je dát si ledovou koupel a vystavovat se chladu - viz článek Chlad ve sportu. Abyste tohoto efektu dosáhli, nemusíte zrovna mít high-tech tréninkové vybavení s uzpůsobeným zařízením pro ponor. Přestože sprcha nebude mít až takový efekt, jako má ponoření do ledové vody, i tak to zlepší cirkulaci a pomůže odstranit část kyseliny mléčné. Zkuste střídat velmi teplou a velmi studenou vodu, aby krev přicházela a odcházela na a z povrchu. Vaše svaly Vám poděkují. Stačí sprcha studenou vodou nebo kádě s vodou. Já ve svém experimentu kombinoval studené sprchy s ledovými koupelemi a vystavování se studenému počasí spoře oděn:-) - tzv. termogeneze vzduchem.

4) Podporuje spalování tuků

Další věc, díky které můžete vypadat lépe a ke které Vám studená sprcha dopomůže, je ztráta tuku. Většina lidí o tom neví, ale v těle máme dva druhy tuků. Hnědý tuk a bílý tuk. Bílý tuk je špatný. Je to ten tuk na našem těle, který tak moc nesnášíme. Hnědý tuk je dobrý. Jeho funkcí je tvorba tepla a udržování tělesné teploty. (detailně o hněděém tuku se dozvíte níže).

DSC06802Když se sprchujete ve studené vodě, aktivuje se hnědý tuk, což bude vést ve zvýšení energie a k většímu množství spálených kalorií, což Vaše tělo udrží v teple. To z této studie vyplívá – studené teploty mohou až 15x oproti normálu zvýšit množství hnědého tuku, což může mít za následek ztrátu několika kilogramů tuku za rok.
Tim Ferris ve své knize Čtyřhodinové tělo (The Four Hour Body) poznamenává, že ledové koupele jsou skvělým způsobem ke zhubnutí. Je to další stupeň pro veterány studených sprch.

5) Zlepšení nálady 

Je těžké změřit náladu když se mění na základě mnoha věcí. Studená sprcha může stimulovat vylučování noradrenalinu v mozku. Ten je spojovaný se zlepšením poruch nálad a depresí. No a v neposlední řadě chlad zvyšuje hladinu dopaminu, který úzce souvisí s dobrou náladou a schopností člověke dobře regulovat emoce.

6) Zvýšení odolnosti imunitního systému

Na rozdíl od toho, co jste od Vaší mámy slýchali, strávit nějaký čas v chladnu pomůže zvýšit odolnost imunitního systému. Ti, kteří se pravidelně studenou vodou sprchují, nebo ti, kteří se vystavují častěji studenému počasí, mají větší množství bílých krvinek stejně tak jako vyšší koncentraci krevní plazmy, pomocných T-lymfocytů a lymfocytů jako takových.

7) Zvýšená hladina testosteronů

Fotolia_54777207_Subscription_Monthly_MO kolik, to je těžké říci, ale podle této studie, má teplo (dokonce i v malém množství) vliv na naší DNA, RNA a syntézu bílkovin v mužských varlatech. Vtipný fakt: Důvodem, proč varlata visí z těla, je, aby zůstala v chladu. Tato studie tento fakt podporuje a dokazuje, že pouhých 15 minut zvýšení tepla varlat u krys znamenalo velký pokles hladiny testosteronů.
Tohle všechno a také to, že ruští vzpěrači před závodem seděli venku v zimě, mě vedlo k víře, že něco na studených sprchách a hladině testosteronů je. A taky že je.

Když jsem se dozvěděl, že studené sprchy mohou velkou měrou přispět ke zvýšené produkci testosteronu, byl jsem o to více nadšený. To mimo jiné potvrzuje i můj experiment chladové termohgeneze. Nejenomže se testosteron zvýší během sprchování, zvýšený zůstane po celý den. Určitě znáte ten pocit, že? Pokud ne o hodně přicházíte chlapi. :-)

8) Zlepšený metabolismus

Fotolia_81763271_Subscription_Monthly_MS ohledem na skladbu těla mohou být studené sprchy nesmírně užitečné. Studená voda zlepšuje metabolismus. Studená teplota neustále nutí tělo znovu regulovat tělesnou teplotu, což spotřebovává mnoho kalorií. Tato studie ZDE potvrzuje, že vystavování chladu spálí 250 kalorií (z tuku) a to především díky Vaši hnědé tukové tkáni - více o hnědém tuku na mých stránkách ZDE. Nicméně i se studenou sprchou to nesmíme přehánět - kvůli evoluci může adaptace na studenou vodu vést k vrstvě ochranného tuku, ale to byste museli být ve studné vodě větší část dne. Takže toho se tolik nemusíte bát.

9) Zlepšuje dýchání

Jakmile se dostanete do studené sprchy, začnete hyperventilovat, což je naprosto přirozená reakce. Panika by celý tento zážitek jenom zhoršila, proto je ve Vašem nejlepším zájmu dýchat klidně a zhluboka. Jenom pár lidí dýchá zhluboka, přitom ke správnému hlubokému dýchání bysme měli být vedeni již od předškolního věku! Proto na začátek možná budete potřebovat studenou sprchu, aby Vám k tomu dopomohla.:-). 

10) Bonus: Zlepšení pokožky a vlasů

Pokud Vaší motivací není cítit se lépe, pak možná budete slyšet na to, že můžete vypadat lépe. Jedním z nejlepších způsobů, jak zlepšit pokožku (a vlasy) je studená sprcha. A co víc, je to zdarma!
Podle certifikovaného dermatologa J. Krant může studená voda pomoci pokožce v prevenci proti ztrátě podkožního tuku. A to samé platí pro Vaše vlasy. Spolu s tím, další výhodou studených sprch je, že pomáhají vlasům vypadat leskle, silně a zdravě tím, že udržují folikuly ploché a zvyšují jejich přilnavost k pokožce hlavy. To je skvělá zpráva pro všechny, co se obávají, že o své vlasy přijdou!

11)  Bonus: Zajistí Vám spánek

37120773_sMůže se to zdát ironické, protože Vás studená sprcha po ránu pořádně probere, a přitom je to také jeden z nejlepších způsobů, jak si večer přivodit neuvěřitelný spánek.
Tim Ferris o terapii chladem hovoří ve své knize Čtyřhodinové tělo, konkrétně o ledových koupelích. Cituji:
A Výsledek: je to jako, když Vás zasáhnout uspávadlem pro slony, i přes to, že melatonin není ve hře. Nečekejte, že to bude zezačátku příjemné.

Pokud Vás ani toto nepřesvědčilo a chcete poznat detaily a výhody chladové termogeneze více do hloubky, doporučuji začít tímto článkem