Sport a meditace

Publikace: 21. Květen 2017

 MEDITACE VE SPORTU

namsak

Co bývá ve sportu často výsledkem přílišného snažení, nadměrného uvažování, strachu o výsledek a neustáleho hodnocení? Křeč, ztuhlost, nízká sebedůvěra či přílišná tenze. K čemu to vede asi není nutné psát. Tzv. uvolněná koncentrace je jedním z hlavních klíčů sportovního úspěchu. Cesta k ní není jednoduchá, ale často bývá, především u vrcholových sportovců, zásadní. A především: dá se nacvičit. Stejně jako servis, vypilovaná klička či sval. 

Dnes se podíváme na jeden ze způsobů, který nám k cestě za tzv. uvolněnou koncentrací může pomoci, tím je meditace. V předešlém článku ZDE jsem zmiňoval Himalájský experiment s mnichy a techniku Tummo. Dnes se podíváme na samotnou meditaci trochu pragmatičtěji.

dcd

Tak například: Meditace oivlivňuje naše hormony, které upravují biochemickou rovnováhu našeho těla, snižuje krevní tlak a napomáhá k dokonalé souhře mysli a těla, která bývá především ve vrcholovém sportu zásadní!

Meditace je vědomá práce na sobě samých, nemusí to za každou cenu znamenat jen sedět pod stromem v jogínském posedu (i když samozřejmě může - viz mé foto z letošního jara níže:-)). Meditace prohlubuje důvěru v naše vlastní schopnosti a objevuje nás samé a posouvá tak naše limity o kus dále, blíže k sobě samému a vlastnímu zdroji.

Při meditaci se koncentrace laktátu snižuje až o polovinu!! Dostat se do zklidněného stavu vědomí před vypjatým zápasem vám s tímto může vyrazně pomoci. Souvisí to i s poklesem klidové tepové frekvence. Zde se dá například využít speciálního "předzápasového" dechového cvičení, které hojně využívám u svých klientů. A troufnu si říci, že se skvělými výsledky. A znovu připomínám...dá se nacvičit. Samo to na ulici prostě nepotkáte!

Podobné meditační techniky používá celá řada vrcholových sportovců - např. Lebron James ve videu níže dokonce během zápasu.

Ve výzkumu, který provedlo Cidar-Sinai medical center bylo použito meditační techniky, která využívá mantry. Výzkum prokázal, že lidé, kteří prováděli pravidelně meditaci nejen, že měli nižší krevní tlak, ale také lepší inzulinovou rezistenci a lepší variabilitu srdeční frekvence, čili i regenerace byla kvalitnější. Další podobný experiment prokázal zvýšení zátěžové tolerance meditací až o 15% včetně cvičení s maximální zátěží a lepší výsledky EKG.

Je prokázáno, že během meditace tělo vytváří větší množství endorfinů-hormonu štěstí.

-beta endorfin, nacházející se v podvězku mozkovém,
-enkefalindynorfin, které se vyskytují po celém našm nerv. systému.
Kromě pocitu štěstí hrají navíc důležitou roli v našem imunitním systému.

Další výzkum ukázal, že když jsme ve stresu, množství některých hormonů, které ovlivňují např. naši imunitu, se ihned sníží, což znamená, že jsme náchylnější vůči veškerým virům kolem nás. Také jste zažili, že jste před důležitým utkáním, kde jste byli více ve stresu, najednou onemocněli nebo pociťovali fyzickou slabost?

Už víme, že naše tělo pomocí meditace uvolňuje tzv. endorfiny, která mají nemalý vliv na náš sportovní výkon. Nicméně další ze studií vědců na Center of Mindfulness in Medicine na Massachusettské univeritě zjistila, že meditace také zvyšuje tvorbu melatoninu, což je jeden z nejdůležitějších hormonů regenerace a silný antioxidant.

Na vyššíí úrovni meditace přináší výrazné změny, které v našem těle upravují biochemickou rovnováhu.

kopie2Pojďme ale zpět ke komplexnosti Sporthackingu a podívejme se na naše tělo jako na komplexní systém, kde je vše propojeno v jeden celek. Spojením těla a mysli při meditaci dochází k prohloubenému dýchání a zpomalení srdečního tepu, změní se tak kr. tlak i rychlost metabolismu a především zde dochází k výraznámu snížení svalového napětí.

Co je tedy často hlavní zabiják neúspěchu? Ano - ztuhlost, křeč či neuvolněnost. A postupným praktikováním  výše zmíněných mechanismů docházi k čemu? No přece k výraznému snížení svalovéího napětí! 

Uvolněná koncentrace...snížení svalového napětí vede k navýšení využívání vlastního potenciálu a ke stavům známým jako Flow.

IMG_9006Musím ale také zdůraznit, že k těmto pozitivním - fyziologickým změnám nedojde "pouhým" odpočíváním. Jak prokázal další průzkum, pokud ležím a "odpočívám" a nevykládám žádné úsilí, aby naše mysl směřovala určitým směrem, nedocílíme tak zpomalení metabolismu, snížení spotřeby kyslíku, ani snížení srdečního tepu!

Meditace vyžaduje vědomé úsilí. Musíme přimět mysl ke ztišení a klidu. Zároveň by měla být bdělá, aby nedovolila vstoupit rušivým myšlenkám nebo touhám. Když dokážeme mysl přimět ke klidu a tichu, ucítíme, jak se v našem nitru něco začíná dít!

RELAX, OPEN YOUR MIND AND YOU WILL FEEL ALL THE MOVES OF YOUR OPPONENTS

NAMSAKNOI JE JEDEN Z NEJLEPŠÍCH ZÁPASNÍKŮ HITORIE. BYL DOBŘE ZNÁM PRO SVOJI ZÁPASNICKOU INTELIGENCI. UMĚL BÝT MAXIMÁLNĚ UVOLNĚNÝ A PŘITOM KONCENTROVANÝ A UDEŘIT VE SPRÁVNOU CHVÍLI. ZKRÁTKA NEMYSLEL NA NIC A PŘITOM VNÍMAL VŠE! 

Rozhovor s Namsakem i s titulky najdet níže!