Strava dnešního sportovce

Publikace: 30. Březen 2016

Vrcholový sport se v posledních letech posunul na úplně jinou úroveň, než tomu bylo kdysi. V dnešní zrychlené době se zintenzivňují tréninky i tréninkové metody, posouvají se výkonnostní limity, zvyšují se radikálně nároky na sportovce po všech stránkách. Tomu by měla odpovídat i perfektní vvyvážená strava a dokonalá regenerace, které spolu úzce souvisejí.

hokej

Strava může zvýšit Váš sportovní výkon až o 30%!

Proč ale naprostá většina sportovců nehledí na tak důležitou stránku, jakou výživa bezesporu je? Co můžeme udělat pro to, abychom to zlepšili? A co všechno strava ovlivňuje?

Každodenním tréninkem den za dnem se sportovci snaží posunout své hranice o trochu dále. Mnoho sportovců se domnívá, že “když sportují, mohou jíst cokoliv,” a tak po tréninku, před spaním, ráno nebo během dne tělu nedávají to, co jejich tělo při dané zátěži nutně potřebuje. To se mimo jiné projevuje nejčastěji zvýšenou únavou, chutěmi na sladké, podrážděností, častějšími nemocemi, zraněními a neschopností kvalitně regenerovat a potažmo zhoršeným výkonem.



Přemýšlejte: z čeho jiného se má během regenerace obnovovat svalová hmota, nervová vlákna, hormonální sytém, atd…než z toho, co příjmeme stravou?

Např. víte, že když zanedbáváte stravu po sportu, tak se Vám může pokazit regenerace až o 80%?!

 Je důležité vidět to komplexně

ilustrace_s_fotkami3_CZ 2

Ke sportovci je potřeba přistupovat jako k celistvé osobnosti, jejíž výkonnost ovlivňují čtyři faktory: fyzický trénink, psychika, strava a regenerace.

Při jejich dodržování dochází k synergickému efektu. Pokud budou sportovci pracovat na všech těchto oblastech, tak jedině pak budou schopni posunout sportovní výkon za své limity: tzv. SPORT-HACKING

Trénink, psychika, strava a regenerace jsou navzájem spojené nádoby a jedině jejich vyváženost zaručuje špičkový sportovní výkon. Nerovnováha v rámci jedné složky se totiž dříve nebo později projeví jinde. Z praxe vím, že strava a regenerace jsou právě ty oblasti, kde se dá hodně získat, ale i ztratit.

Strava ovlivňuje nejen sportovní výkon jako takový, ale zásadním způsobem ovlivňuje i lidskou psychiku a má výrazný vliv na Vaši regeneraci.

Příklad z praxe: Máte-li jeden až dva tréninky denně, je nesmírně důležité, co po takovém sportovním výkonu sníte. Jak již bylo zmíněno, tak v případě nevhodné stravy totiž snížíte účinek následné regenerace až o 80 procent. A pokud navíc neodpočíváte, jak byste měli, všechno ještě dál zhoršíte. Tělo sportovce má tedy mnohem větší nároky na správné načasování jídla, a především na jeho kvalitu. Když vás třeba honí mlsná, znamená to, že vašemu tělu něco chybí. Takové chutě většinou signalizují, že jste něco přes den zanedbali. Jenže když si dopřejete před spaním čokoládu či něco sladkého, zpomalíte tak vyplavování růstového hormonu, který se během spánku zásadně podílí na regeneraci organismu. Tohle je jeden z mnohých případů, ve kterém dnes a denně chybuje většina talentovaných sportovců.

13310398_247088289001555_345836034152745893_n13310398_247088289001555_345836034152745893_nAutor: Vít Schlesinger13319940_247087759001608_3377022658889740826_n13319940_247087759001608_3377022658889740826_nAutor: Vít Schlesinger

Mgr. Vít Schlesinger: Vyhledávaný dborník v oblasti stravy a motivace, mezi jehož klienty patří řada známých vrcholových sportovců a českých reprezentantů.
Klíčem úspěchu v péči o klienty je podle Víta Schlesingera vzájemné propojení kvalitní stravy, vyrovnané psychiky a dokonalé regenerace. Všechny tyto oblasti zkoumá Schlesinger více než 10 let a získané poznatky aplikuje i sám na sobě. Propagace sport hackingu je tedy zcela přirozeným vyústěním jeho praxe, jak nejlépe přistupovat ke sportovcově přípravě. O aktivním životním stylu též pravidelně přednáší a je známý experimenty se svým tělem.